Cerkak Bahasa Jawa Pendek

cerkak bahasa jawa pendek

cerkak bahasa jawa pendek – Cerkak adalah cerita pendek atau cerpen, menjadi jikalau kita sudah dulu mempelajarinya maka enteng untuk mempelajari ini, hanya saja cerkak mengfungsikan Bahasa Jawa.

Cerkak adalah rutinitas dari lisan orang Jawa pada zaman dahulu yang membuahkan berbagai kisah bersama penuh pesan moral.

Berikut ini adalah ada sebagian penjelasan secara lengkap beserta contoh-contohnya dan ada sebagian tema yang dapat di jadikan bahan referensi.

Cerkak Bahasa Jawa Pendek

Cerkak di didalam Bahasa Indonesia dinamakan cerpen. Cerpen adalah kepanjangan dari cerita pendek, sedang didalam Bahasa Jawa disebut bersama cerkak “cerita cekak”.

Cerita pendek adalah sebuah karya sastra yang berupa prosa, yang berupa fiktif yang menceritakan sebuah kisah yang sedang dialaminya di suatu tokoh bersama ringkasan yang di dalamnya ada konflik dan penyelesaiannya.cerkak bahasa jawa pendek

Biasanya cerkak hanya fokus di satu tokoh, yang disampaikan bersama 10.000 kata dan juga memuat suatu klimaks “puncak dari permasalah” dan penyelesaian masalah. Jadi cerita yang disampaikan pada cerpen sangatlah singkat, padat dan juga sedikit plot.

Pada dasarnya cerkak Bahasa Jaawa di membuat untuk memberikan sejumlah pesan ethical kepada semua pembacanya. Cara penyampaiannya pun beragam, ada yang mengfungsikan Bahasa Jawa Krama ada terhitung yang mengfungsikan Bahasa Jawa Ngoko.

Bentuk Atau Struktur Dari Cerkak Bahasa Jawa

Di didalam sebuah cerkak terdiri dari sebagian sruktur atau unsur inti, diantaranya adalah :

Komplikasi

Komplikasi adalag suatu kejadian atau peristiwa yang perihal konflik yang dialami oleh tokoh utama.

Eksposisi

Eksposisi adalah perihal setting tokoh di didalam situasi dan cerita. “sebab-akibat, karakter-watak”.

Klimaks

Klimaks adalah bagian dari cerkak yang krusial dan perlu yang mana menjadi puncak suatu kejadian konflik yang dialami oleh tokoh utama.

Kejadian

Kejadian adalah peristiwa yang singkat dan krisis atau saat yang pilih tokoh utama dan komitmennya.

Penyelesaian

Penyelesaian adalah konflik yang terjadi di didalam cerita yang sudah jadi redah dan jadi terselesaikan suatu masalah.

Pesan Moral

Di didalam sebuah cerkak mesti memiliki kandungan pesan-pesan ethical yang mesti di peroleh untuk tiap tiap pembacanya, pesan ini dituangkan di didalam wujud cerita oleh si penulis tersebut.

Ada terhitung berpendapat yang lain diantaranya adalah :

Koda

Koda adalah sebuah pelajaran yang didapat dari cerita tersebut.

Resolusi

Resolusi adalah seorang pengarang yang memberikan solusi sebuah persoalan dari cerpen.

Evaluasi

Evaluasi adalah sebuah konflik yang sudah redah dan menuju kepada solusi dari sebuah permasalahan.

Abstrak

Abstrak adalah deskripsi awal sebuah cerita yang sifatnya opsional.

Komplikasi

Komplikasi adalah alur kejadian sebab-akibat dan cii-ciri –watak.

Orientasi

Orientasi adalah hubungannya bersama waktu, situasi dan tempat.

Ciri-Ciri Cerkak Bahasa Jawa
Cerita Pendek

Cerita pendek miliki cerita yang singkat, padat dan ringkas yang terdiri dari 500 kata atau tidak lebih dari 10.000 kata. Karena ceritanya ringkas, supaya isikan dari cerita berikut dapat mengerti dan tidak basi-basi.

Bersifat Naratif

Bersifat naratif berarti adalah paragraf yang menceritakan berbagai kejadian atau peristiwa yang tersusun secara urut dan sesuai bersama saat kejadian.

Bersifat Fiktif

Bersifat fiktif, cerkak pada biasanya berupa fiktif atau tidak sangat terjadi di dunia nyata. Cerkak dibuat tidak berdasarkan kisah yang nyata. Namun dari karangan yang seolah-olah cerita berikut sangat terjadi atau nyata.

Memiliki Kesan Tunggal

Cerkak cenderung memusatkan di salah satu tokoh pada tiap alurnya, di tiap tiap situasi sehinga miliki kesan yang tunggal.

Berhubungan Erat Dengan Perbuatan Manusia

Cerkak pada biasanya memiliki kandungan sebuah cerita yang terjalin secara erat dan tingkah laku manusia di didalam kehidupan sehari-harinya.

Bahasanya Tegas dan Sugesti

Pada biasanya bahasa yang digunakan cerkak adalah bahasa yang tegas dan berisikan  ajakan, artinya to the point atau tidak bertele-tele dan jenis bahasa dapat menggambarkan isikan dari cerita tersebut. Cerkak yang bagus bakal dapat sebabkan para pembaca ikut merasakan situasi dan isikan dari cerita tersebut.

Asal Usul Cerkak

Pada zaman dahulu hanya sebuah rutinitas penceritaan dari lisan atau hanya diceritakan secara lisan yang di dalamnya menceritakan kisah-kisah orang yang terkenal, misalkan laid dan odyssey hasil dari karya Homer.

Kemudian kisah-kisah berikut disampaikan bersama wujud puisi yang berirama, irama berikut bermanfaat supaya mereka enteng untuk mengingat cerita yang disampaikannya. Semua ceritanya bakal kelihata sekiranya semua bagian cerita sudah disampaikan.

Unsur Ekstrinsik

Unsur ekstrinsik adalah suatu unsur yang terdapat di luar karya sastra, tetapi sangatlah berpengaruh didalam pembentukan cerita yang secara tidak langsung. Unsur ekstrinsik yang ada didalam cerpen atau cerkak diantaranya adalah :

Suasana Sosial pada saat karya sastra berikut sedang dibuatnya.
Nilai-nilai yang ada didalam cerita seperti nilai agama, budaya, politik, sosial dan sebagainya.
Latar belakang pengarah cerita.
Unsur Intrinsik

Unsur intrinsik adalah sebuah unsur yang bermanfaat sebagai pembentuk atau pembangunan karya sastra. Unsur intrinsi di didalam cerpen atau cerkak meliputi :

Ide Pokok

Ide pokok adalah sebagai sumber cerita di didalam cerita atau sering kali dikenal bersama tema.

Latar

Latar adalah suasana, daerah dan saat yang terdapat di didalam cerita tersebut.

Alur

Alur adalah suasa peristiwa atau kejadian yang membentuk cerita. Alur dibagi menjadi tiga jenis, yakni alur mundur, alur maju dan alur campuran “maju mundur”.

Contoh Cerkak Bahasa Jawa

Setelah sudah mengerti Setelah sudah mengerti pengertiannya, ciri-ciri, unsur ekstrinsik dan intrinsik. Sekarang kita bakal mempelajari perihal contohnya secara lucu dan singkat. Berikut ini adalah contohnya :

1. Cerkak Bahasa Jawa Singkat

Ing setunggale dinten Pak Bejo tukang ojek online, uripe pun pas-pasan lan ngadah anak tasek sekolah TK. Koyo biasane Pak Bejo ngeteraken anake ing sekolah, banjur niku mangkal ten tepi dalan, ngerantosi pelanggan lintanng hpne kang sampun rusak.

Alhamdulillah, enten sing di arep pesen ?. atine Pak Bejo seneng banget, banjur nukokne nopo kang di peseni pelanggan wau.

Sakwise Pak Bejo numbasaken panganan kang dipesen pelanggan , sing saat niku telase katah sanget kira-kira 700 ewu lan ijik ndamel duwite dewe.

Pak Bejo padosi lan delengi alamat kang sami kale alamate sing pesen, bareng wes ketemu omahe Pak Bejo kanti santun lan sae maringne pesenan niku wau.

Pak Bejo mandek ing tepi dalan lan berkunjung ten masjid, Pak Bejo ngakoni sholate lan dedungone marang Gusti Pangeran. Sak wuse Pak Bejo ndungo, Pak Bejo mbagikne panganan wau ten bapak tukang becak, wong dodolan keliling, lan sak liane. Sak wuse niku segone diturahne setunggal ndamel mangan yugane.

Pak Bejo kanti ngronto ningali yogane sing tasek cilik lan ngadah penyakit niku, ananging Pak Bejo mboten ngetokne kesedihan, Pak Bejo ngajak anake mangan ing tepi dalan, dumadakan enten tiang ingkang melalui mriku maringi arto kang katah disukakne ten amplop.

Pak Bejo langsung sujud syukur marang Gusti Allah, sampun digantosi ingkang langkung katah amergi kesabarane niku wau.

2. Cerkak Bahasa Jawa Budi Pekerti

Budi Anak Petani

Budi bocah kang tasek sekolah ing bangku SD kira-kira sampun kelas 6, panggaweane sabendinten, sak sampune wangsul sekolah mangan, sinau banjur niku ngerencangi bapak lan ibune menyang sawah ndamel ngeramut godhongan, kang biasane di sade ing pasar rong dinten pisan.

Ananging budi ten mriku mboten ngeramut godhongan, ananging pados kayu ndamel matang boke ten griyo. Saben sore Budi ngaos ten TPA ten masjid ing desone nganti dalu.

Budi dados bocah kang santun lan apik marang wong sing luwih tuwo, amergi sangune ngaji lan didikane wong tuwo ingkang sae.

Mbok, kulo bidal sekolah riyen nggih ? pitakon budi kale nyalami bapak lan ibune  nyuwon doa restu. Oh, iyo sing ati-ati lan seneng tenanan olehe ngolek ilmu.

Pas budi mangkat sekolah enten mbah-mbah wes tuwo ngowo depok kang isikan telo ndugi kali, budi ngeroso mesakne dateng mbah niku wau langsung ditulungi lan diteraken nganti ndugi griyo.

Budi niku tiang ingkang sae, nek ten sekolahan di senengi kalian guru-guru lan rencang-rencang. Senajan anake wong ora nduwe, ananging Budi ngadah akhlak ingkang sae, welas asih marang liyane lan seneng tinulung.

3. Contoh Cerkak Bahasa Jawa Persahabatan

Ing zaman sakniki akeh bocah cilik kang wes seneng isok numpak motor. Salah sijine Ridwan. Ridwan ingkang umure sakwelas th. lan lingguh ing kelas 6 SD. Amergi wes tau ngerasakke kepenake numpak motor, saiki dados rutinitas Ridwan lan dolan-dolan mesti nganggeh motor.

Ananging miturut Negara, sing angsal numpak motor niku tiyang ingkang wis nduweni SIM utowo surat ijin mengemudi. Ing wayang sore, kancane Ridwan sing jenenge Fatih moro ning omahe.

Wan, Ridwan…Ridwan… Fatah nyeluk karo bengak bengok ing ngajeng ngriyo.

Woi…sedilut… kandhane Ridwan saka njero omah.

Let sadelo, ana suoro pating gadebuk kaya ono lindu teko dirasake Fatah.

Wah… ulang teko, ngopo ae Wan kok suwe banget.. ? pitakone Fatah marang Ridwan kang ulang wau mlayu marahi Fatah.

He…he…he… ulang wae madang wenak, Alhamdulillah werek !! jawabane Ridwan.

Awak wae kang digedhekne, sekolah yo mesti di disekne !! tugas pr sekolah wes mbok rampungke durung Wan ? pitakone Fatah.

Uwes rampung…aman… ana apa kowe dolan rene sore-sore Tah ? pituture Ridwan.

Amergi tugase wes rampung, ayo mubeng-mubeng Wan ngangge motor. Engkok balapan wes, gelem ora ? jawabane Fatah karo cengar-cengir.

Ayo… sopo sing wedi !! paling koe seng kalah..

Wehh, ojo sombong Wan. Ayo dibuktekake bareng-bareng. Ngajake Fatih.

Sak banjure Ridwan melbu ing garasi, nyiapke lan ngetoake motore. Trenggg…teng… tengg…

Siap rung tah..? pitakone Ridwan sing wes siap arep balapan.

Siap Wan. Jawabane Fatah..

Siji…loro…telu…

Treng…treng…trengg… tengg… Ridwan lan Fatah podo banter-banteran numpak motor mubengi dalan Desa. Wong loro iku pada salip-salipan koyo balapan motor tenanan…

Ing dalan pertelon, Ridwan lali ora ngurupne klakson. Ora nyongko ana bakul pentol ing lawan arah. Ridwan langsung kaget, dheweke bingung lan gugup. Lik…lik…lik…awa minggir.

Grubyukkk… klontang..tlepok…tlepok…pentol seng ana ing rombong pada kuthak kabeh ing lemah. Praumpamane Ridwan lan Fatah mbalek sak untara, dados gugup lan pucet.

Kepriye ta le…le.. ? nek numpak motor iki aja banter-banter. Daganganku kutah kabeh, terus ngene iki piye lek ngeneki..? pituture bakul pentol karo nesu.

Kulo nyuwun pangapunten Pak, saestu kulo mboten sengojo, jawabane Ridwan ingkang kaweden.

Saiki daganganku wes ora iso di dol maleh, amergi wes kuthak kabeh. Kowe mesti ngijoli duit.

Enggih Pak. Kulo bakale tanggung jawab. Kulo pamit mantuk rumiyen mendet arto nggih Pak, panyuwune Ridwan.

Akhire Ridwan lan Fatah urunan uang kanggo ngijoli dagangane tukang pentol kang wes ditabrak mau. Sakwise kejadian kasebut, Ridwan lan Fatah wes ora wani numpak sepeda motor banter-banter male.

4. Cerkak Bahasa Jawa Tema Pendidikan

Sekolah Baru

Sak wise lulusan sekolah lan preian sakniki sampun wayahe kesibukan bali kaya mbiyen maneh, yaiku sekolah pados pengetahuan kangge sangune mbesuk. Atiku guigup lan deg-degan, amergi th. ingkang anyar iki aku sampun lenggah ing bangku SMP.

Alhamdulillah aku ditrimo ing sekolahan favorit kang wes aku karepne kawit SD mbiyen. Senajan bijine hasil ujian nasionalku pas-pasan. Yaiku sekolah Negeri ing Kutoku.

Tahun ajaran baru niki aku ngeroso luwih deg-degan amergi aku wes resmi dados siswa SMP. Kang mestine sekolahane anyar, panggenan adoh ndgugi ngriyo, bapak lan ibu guru anyar lan konco anyar.

Ket dino minggu Bapak lan Ibu kulo sampun pada ngandani supoyo aku nyiapake keperluan kangge sekolah, kaya tas, seragam, sepati lan kebeh alat tulis, supoyo dinten pertamaku mlebet sekolah SMP lancar lan ora keteteran.

Pertam mlebet sekolah dinten senion, aku seneng lan semangat, aku ngumun amergi sekolah SMP ageng lan amba tinimbang SD, uga murid-muride katah sanget. Kegiatan pertama diwiwiti upacara bendera kang dipandu marang Bapak lan Ibu guru ugo kakang kelas 8 lan 9.

Barisan upacra sing rapi ndamel bungahe atiku. Sakwise upacara banjur diadepake kale kesibukan sing jenengen MOS “Masa Orientasi Siswa”.

Kegiatan iki apik lan ndamel aku kale murid-murid liyane ngenal lingkungan sekolah sedanten kesibukan sekolah kang bakal tak lakoni sak suwene 3 tahun.cerkak bahasa jawa pendek

Aku seneng lan tenanan tumut kesibukan MOS. Aku lan murid-murid nindakake kabeh sing diperintah saka kakak kelas. Kakak kelas sing tak kira galak, tibane luwih becik. Ing dina akhir, sedanten di kengken milih ekstrakurikuler sing wes disediake soko sekolahan.

Mugi-mugi aku biso sekolah kang temenan, sing sregep ben biso neyenengne Bapak lan Ibuku ing mbesuke.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *